APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Monday, September 5, 2011

7 hari berlalu

ASSALAMUALAIKUM

ok, sekarang barulah aku dapat taip menghadap laptop ni sebab nak update blog walaupun final exam aku tinggal lebih kurang 2 minggu tapi belum ditolak dengan waktu tidur , mandi and blaa blaa blaa . kenapa sekarang baru nak update ? sebab raya . memang raya membuatkan aku busy sampai tak sempat and malas nak update blog tapi disebabkan hari ini genap seminggu kita raya, aku pun updatelah blog supaya ada jugaklah entry raya aku dalam blog ni sebab aku tak blogging-2 untuk raya pun tahun lepas sebab masa raya dulu aku takda blog pun . ok anda semua tak tanya ye ? takpelah saya bercakap dengan diri sendiri . sebelum tu , pelik jap, hodoh betul page blog dah jadi mcm ni . lihat bawah ::


betapa hodoh kan ?


sebelum aku bertambah malas nak update blog sebab page dah jadi mcm kain lap kaki, jom kita cerita apa yang berlaku sepanjang seminggu berhari raya di rumah . memang best .

1st RAYA


mcm biasalah adat di pagi raya mintak maaf kat kedua ibu bapa . dosa dah bertimbun kumpul setahun kan kang tak sempat nak mintak maaf sia sia je . ceh, kalau adalah . manusia tak lari dari kesilapan . pagi raya memang pagi yang sangat best sebab ada saudara, balik kampung and macam-2 yang kita boleh buat . nak-2 mengutip duit raya . ada ? haha . then lepas dah bersalaman , pergi rumah nenek pulak . salam-2 dengan nenek . memang tiap-2 raya semua akan beratur nak mengutip duit raya dari nenek terutamanya aku yang berada di barisan paling hadapan mengetuai semua adik beradik sebab siapa lambat dia rugi . haha . then bila dah dapat duit memang perut lapar . ceh , tak dapat kenyang hee . then makan dengan rakusnya dekat rumah nenek aku and akan bertambah rakus kalau makan kat rumah tanpa menoleh ke kiri dan kanan . then lepas pergi rumah nenek , masjid dah memanggil-2 untuk pergi sembahyang raya . best best . setahun sekali dapat sembahyang raya aidilfitri . tengok orang dok pakai baju warna warni kan mcm ada fashion show pulak . mcm-2 style ade . ok , kerja aku bukan nak observe baju orang . then bila khutbah raya, adik aku memang tak reti nak duduk diam sebab kepala ke kiri , ke kanan sebab tertido . at last , aku suruh je baring . hebat ? then bila habis sembahyang raya menziarahi kubur arwah atuk, nenek, mak cik yang telah meninggal dunia . ya , dulu suatu ketika memang mereka pernah beraya dengan kita tetapi bila mereka tiada , masa kita untuk menziarahi mereka . balik rumah makan buat kali kedua . memang raya tak henti-2 dengan makan . lepas makan tunggu manusia datang beraya takda jugak . budak-2 pun mcm tak ramai je . masa zaman aku , sampai mak cik tu tutup pintu sebab dah ramai sangat datang . sekarang orang nak bagi duit raya pun susah orang nak datang . lastly , malas nak tunggu orang datang , pergilah beraya rumah kawan aku   pastu amik gambar banyak-2 . pergi dengan cousin sebab mengelakkan fitnah berlaku . haha . ayatt .


then bila tengah seronok beraya , tiba-2 ibu msg "cepat balik , orang dah ramai" . aiyaa ! tiba-2 gelombang manusia datang menjelma kan . then baliklah even sempat beraya sebuah rumah je . takpelah . then bila balik , memang ramai sebab penuh kereta dekat halaman rumah . aku nak parking kereta pun takda space dah . then bila gelombang manusia pertama sudah balik , gelombang manusia kedua pulak datang . haha , memang sekaligus mereka serang . even ramai , best ! dapat duit raya walaupun aku dah besar panjang  .

2nd RAYA



kenapakah anda semua ketawa melihat papan tanda tersebut ? aku pun ketawa jugak . hebatkan namanya . haha . actually ni kat rumah datuk saudara aku . mcm biasa bila raya kedua kami semua aku berjalan raya sampai tak sanggup nak jalan dah . cousin semua berjalan raya . seronok sebab setahun sekali je mcm ni kan ramai-2 . then masa 2nd raya ni dalam 7 buah rumah jugaklah kami pergi . makan makan and makan . memang tak henti-2 . kena paksa makan . ceh , tapi nak makan jugak kan . malam balik semua letih tahap gaban . balik je semua terus tido even aku rancang nak keluar-2 jap tapi dah lewat and semua letih , cancel je semua yang dirancang .

3rd RAYA


jangan tanya kenapa muka mcm ni . ini muka penat namanya . hehe . raya ketiga biasanya di rumah arwah nenek akan ada kenduri . memang dah jadi tarikh tetap setiap raya ketiga akan ada kenduri kat rumah nenek . tak lupa aku yang suka bergambar kan . hehe . walaupun penat , gambar yang penting walaupun muka dah mcm tuala lap tangan dah . balik je dari rumah nenek terus tido sampai malam . sampaikan ibu kejut banyak kali pun tak bangun . then bangun bila cousin belah ayah aku datang . pastu malam keluar pergi jalan-2 . jadi musang . hehe . dok lepak mekdi sampai pukul 3 lebih . balik rumah berkunci . mcm mana mau masuk =,= nasib baik uncle aku belum tido . kalau tak , ambik tempat je berenam kat luar ni . mcm mangsa banjir . hehe .

4th RAYA


gambar apakah ini ? jangan ditanya kenapa kami hitam time ni . masa ni tengah main bunga api kat rumah uncle aku . hehe . mengalahkan budak-2 . budak-2 punya pun nak rembat . yang paling best bila aku bakar thunder clap kononnya nak peganglah kan , sekali bila pegang , bara dia jatuh sikit atas rambut aku then aku rasa bau hangit then cousin aku cepat-2 datang tepukkan bara tu . haha , rupanpa rambut aku terbakar sikit =,= . nasib baik sikit je . kalau tak botak kat area tu . terpaksa pergi yun nam nanti . haha . memang tak boleh blah kan . hangit je bau . then semua ketawa melihat kepala aku berasap . haha . tapi masih comel =))

5th RAYA

takda gambar masa ni sebab battery kamera aku dah habis . dari raya pertama tak charge kamera so tak dapat nak bergambar . ada pun kat kamera ibu and abang . then masa ni agak sedih jugaklah sebab esok nak balik dah . lagipun semua cousin-2 dah balik rumah masing-2 . paling last balik busu aku . ceh , masih dalam mood raya lagi . masa ni banyak jugaklah rumah pergi sebab dah nak balik kan . then last rumah abang sedara sebab auntie belah ayah ajak pergi sama so pergilah sama . balik tu kemas-2 and packing barang nak balik . memang lambat-2 je packing . siryes malas =(

6th RAYA

bangun awal sebab nak bersiap balik . hati memang berat . rasa mcm nak flashback je minggu sebelumnya . then dalam pukul 9.30 pagi bas bergerak bertolak balik ke perak . haih , lambai-2 family then terus pasang earphone . dalam pukul 4.30 ptg sampai kampus . memang siryes masih dalam mood raya sebab macam last  year dapat cuti sampai raya ke-10 tapi tahun ni sampai raya ke-6 je . then takpe , nanti dah kerja cuti lama-2 . haha . balik je terus hadap assignment melambak . lagipun lagi beberapa minggu nak final . memang seram tahap gaban walaupun minggu depan masa study week aku balik sebab nak hantar barang yang tak pakai . adehh , memang tak boleh leka . kena fokus mulai sekarang . tak boleh nak selalu hadap laptop . kena siapkan semua kerja .

7th RAYA

genap seminggu raya the aku ? telah kembali ke kuliah . hehe , buang segala mood raya sebab fokus kat final exam . masih belum terlambat nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA untuk semua readers and maaf segala kesalahan dan kesilapan . dam dam dum , bunyi mercun... bla bla bla