APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Wednesday, May 23, 2012

choki choki

ASSALAMUALAIKUM




hai hai hai *sambil jari melambai lambai macam pontianak kampung batu* okay , siapa yang nak sedih sedih lagi sini aku lap kan airmata dia guna selimut , selimut ni aku rembat entah siapa punya and maybe dah lama tak basuh and siap ada kesan air liur basi tahap maksimum . so today cerita yang berlainan pulak , macam tu lagu background pun aku dah tukar dah so takde feeling sesedih lagi . aku tahu kau tengok tajuk je dah tahu apa yang best naww aku nak cerita today kan ? choki choki ? kalau korang tak tahu apekemenda menatang jadah tu , dia tu penyanyi rock zaman jepun dulu , ahai benda tu coklat yang sebatang seposen tu masa zaman kekecik tu . sekarang dah besar tua bangka dah jadi doposen dah . yang kita dok picit dia then keluar macam hingus tu . kau ada ? so aku tahu masa zaman kekecik pun korang suka makan benda ni kan sampai sanggup gaduh dengan anak mak jemah kampung sebelah sebab dia rembat choki choki kau sebatang kan ? aku pun pernah gak bergaduh sampai keluar masuk ICU budak tu sebabkan sebatang coklat je kau tahu , percaya ? itu aku tipu je .

so bila nak cerita pasal benda ni mestilah masa kecil kan , masa kecil macam biasa kau kalau pergi mana mana mesti nak ikut ibu ayah kau pergi mana mana even dia pergi pasar beli ikan masin sekilo , kalau tak dapat ikut nyorok belakang pintu menangis . so aku pun macam tu . kalau dah ikut tu mestilah nak mintak something yang boleh kau kunyah kan , masa tu kan budak budak , kalau bagi gula hacks sebiji pun kau kebas . so aku ni mula mula bila kemunculan coklat ni , kira macam first time nampak aku tengok cambest je ,  then ayah aku punya jenis mana nak bagi kitaorang ni makan coklat sangat , nak nak Ibu Norry , dia kata nanti gigi rosak kena pakai gigi palsu *sampai sekarang dia guna ayat sama* . then aku pun mulalah tarik muka cakap nak juga , aku rasa kalau sekarang buat perangai tu mampus orang rasa nak terajang aku bagi kembali ke rahmatullah . so bila baru 4 5 tahun tu ayah pun layankan sebab kecil lagi kan . Ibu Norry cakap kalau gigi rosak nanti buruk . aku pun capai buat muka sombong aku and ayah terus bayar . dengan tak puas hati lagitu Ibu Norry bersuara kembali :

MAKANLAH CACING TU , PICIT PICIT NANTI KELUAR CACING

kau rasa kalau kau masatu jadi aku rasa macam geli tahap raja somalia tak ? aku masa tu terus je buat muka Jaafar Onn , then ayah aku cakap mana ada , tu coklat sedap rasa dia macam makan cake coklat , kemain ayah nak sedapkan balik hati aku . then aku pun happy sebab ayah selalu sokong aku kalau bab bab makan benda ringan ringan ni , nak nak kalau pergi Shah Alam ke kan , mesti dia bagi duit suruh beli makanan ringan satu kereta , padahal Ibu Norry pandang macam nak makan orang sebab dia tak bagi makan semua tu nanti otak lembab , katanya aku pun belum kira kelajuan otak aku sendiri . lepas bayar terus je aku bukak benda tu . bila aku picit serious aku tengok dah macam cacing dah yang selalu aku tengok dalam longkang , tapi aku siap menjilat jari lagi , siap men-gong gong *perli* Ibu Norry aku lagi , aku cakap cacing tu sedap macam coklat . then kau dapat jelingan maut dari Ibu Norry . and kegilaan terhadap choki choki tu pun makin lama makin hilang sebab aku rasa macam benda tu kalau ada mood je baru boleh makan . nak makan saja saja tu serious boring and akan sakit tekak . 

tapi bila aku pergi sekolah , mesti akan beli benda pokemon tu sebungkus then letak dalam beg , dalam kelas makan dok picit picit panjang panjang then masukkan dalam mulut sepanjang alam tu , bila cikgu toleh sorok bawah meja , then kalau kawan aku mintak tu memang harapan aku nak bagi and macam biasa common reason kalau kita tak nak bagi orang bila mood kedekut gila sambal "DAH HABIS DAH NI YANG LAST" padahal dalam poket ada lagi dua batang . apa kau senyum ? macam tak pernah buat pulak . pernah juga kalau time nak usha usha awek tu kan aku terfikir , kalau bagi choki choki sweet tak , then kawan perempuan aku menyampuk , kau ingat perempuan tu nak layan coklat murah kau tu , dia boleh beli lima ringgit lah weh . kau tengok kawan aku tu dia gila meroyan , padahal aku bukan nak bagi dia pun . and aku suka lekap choki choki bersama roti . ala ala macam nutella jelah . ada nutella buat ratah guna jari depan TV tengok cerita Ombak Rindu . bila dah takde tu choki choki pun jadi . 

bila kat kelas pulak *kat campus* , aku mesti akan tersenyum macam nak lebar mulut aku bila budak budak perempuan berbeg doraemon *beg sebesar alam ada macam macam* ni keluarkan choki choki dari dalam handbag diorang . aku bukan senyum sebab dia bagi aku choki choki , tapi sebab kalau kau check handbag perempuan ni macam macam diorang letak , macam kedai runcit , kau nak roti dia ada , kau nak tisu dia ada , kau nak keropok pun dia ada , silap silap baby pun ada dalam tu . tu yang aku rasa teruja macam Norlia Ghani nak pasang polident bila aku tengok diorang ni keluarkan macam macam dari dalam handbag serbaguna diorang tu . so bila aku nampak orang makan choki choki dalam kelas dengan penuh selera and gaya picitan dia , aku mesti akan senyum and pergi kat dia , maksud aku kawan aku jelah , aku duduk depan dia and cakap :

BILA KAU PICIT CHOKI CHOKI NI , KAU TAK RASA DIA MACAM CACING ?




NOTE : kalau choki choki ramuan dia cacing , dah lama aku pergi kilang choki choki tu kahwinkan bos dia dengan penduduk somalia




No comments:

Post a Comment