APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Saturday, April 19, 2014

belajar memandu

ASSALAMUALAIKUM

Masuk tahun ni guwa rasa nak dekat 4 tahun jugak guwa ada lesen memandu ni. Dalam 4 tahun ni jugaklah banyak adegan adegan jalan raya yang dapat aku tengok. Accident kat depan mata tu jangan cakaplah, kalau boleh nak memandu sambil tutup mata je bila nampak ada accident depan mata. Orang kata kalau kita memandu betul betul and hati hati, tapi orang lain careless, nyawa kita pun dalam bahaya jugak. Wah dah macam iklan ingatlah orang yang tersayang pulak kan. 

Nak dijadikan cerita bertambah best pasal belajar memandu ni, kebetulan adik guwa baru dapat lesen. Biasalah bila orang baru dapat lesen ni jiwa dia meronta ronta nak drive kereta. Dapat kedepan kebelakangkan kereta pun dah cukup puas dah bagi dia macam dapat menjejalah satu Malaysia. Jadi, bila guwa kat kampus, takda siapa nak ajar di bawak kereta. Nak harap Encik Ayah, adik aku rela tak belajar kereta sebab Encik Ayah kalau ajar kitaorang bawak kereta, lepastu taubat dah tak nak bawak. Garang betul sampai kau rasa macam nak terkencing. Tapi garang garang dia tulah yang buat kau pandai sebenarnya. Nak harapkan Puan Ibu, awal awal dia dah warning dia cakap dia takut nak naik dengan freshie ni. Amboi berlagak senior betul Ibu guwa.

Dan semestinya yang jadi bahan ujikajinya adalah aku. Aku jelah yang menjadi harapan dorang ni semua untuk ajar adik aku memandu. Fuh awal awal guwa dan mengucap incase apa apa jadi tak ke naya guwa kan. Tapi, kalau dengan aku belajar kereta, rilek sikit. Wah berlagak tau. Sebab aku akan biarkan adik aku nak bawak macam mana ikut suka dia. Asalkan dia tak langgar orang. Jauh mana dia nak pergi, pergilah. Kebetulan, kat area tempat guwa ada Tesco. Tekak ni teringin pulak nak makan PappaRoti. On the spot aku suruh adik aku belok kanan. First time dalam sejarah hidup dia aku rasa dia belajar drift. Siapa nak register belajar memandu dengan aku boleh beratur dah rasanya ok.

Bila keluar je daripada Tesco tu, guwa terlupa pulak ada satu bukit yang kitaorang kena daki pakai kereta ni. Tak kan nak daki pakai lori pulak kasn. Mula mula guwa rasa cuak gak sebab berdasarkan apa yang guwa tahu, orang baru dapat lesen ni kadang kadang failed bab bab naik bukit ni. Kereta aku pulak kereta manual. Ah sudah jangan ada kereta kat belakang sudahlah. In case kalau terlepas brake pun still tak langgar orang ye tak. Dengan confident aku pun suruh adik aku tekan minyak naik je bukit tu. Tetibe dah naik bukit tu kat belah atas ada kereta sebab jalan jammed orang baru balik kerja. Adik guwa dah gelabah, guwa terus suruh dia tekan brake and guwa tarikkan hand brake. Keluar peluh peluh jantan guwa macam bertinju.

Aku tengok kat belakang tak ada kereta so kitaorang dalam keadaan selamat. Tengah nak happy happy tetibe ada kereta masuk betul betul belakang kereta kitaorang. Eh perasaan guwa masa tu rasa nak tembak je kereta tu kasi meletop even kereta tu tak bersalah. Dia tak nampak ke orang tengah ajar adik baru dapat lesen ni bawak kereta. Ingat ni benda memain ke ha. Macam biasalah guwa kan suka emo. Aku tarik nafas panjang panjang and suruh adik aku masuk gear and tekan minyak, lepastu lepaskan hand brake perlahan lahan. Gaya macam confident, bila dah lepas je hand brake, kereta melucur ke belakang. Gelabah aku tarik hand brake. Pucat lesi muka memasing. Aiman yang kat belakang dah tak senang duduk.\

Kereta belakang dah hon hon dah. Kalau aku jadi dia pun aku hon. Kalau kereta dia boleh keluarkan penumbuk aku rasa mesti dia keluarkan tumbuk kereta aku. Adik aku punya gelabah macam laki dia nak bersalin. Aku pun suruh dia slow slow tekan minyak and aku lepaskan hand brake. Kau faham faham jelah macam mana pompuan ni kalau dah gelabah. Otak dia entah kemana mana berangan. Dia pun tekan minyak sampai kereta aku ada ala ala bunyi drift, aku pun lepaskan slow slow hand brake and kereta meluncur laju ke atas. Nasib baik depan takda kereta kalau ada aku rasa kereta orang tu dah kemek separuh. Boleh masuk berita kat tibi.

Sampai bau hangit tayar masuk dalam kereta. Aku pun suruh dia berhenti tepi, tukar driver dengan aku. Berkesan warna hitam kat jalan tu. Aku rasa orang belakang pun kagum tengok cara adik aku memandu. Selalu dapat tengok orang drift kat movie je kan. Balik ni aku kena registerkan adik aku masuk Fast and Furious. Jadi kawan kepada watak utama pun bolehlah. On the way nak balik tu aku rasa bebelan aku tu dah boleh aku terbitkan buku. Yang paling aku ingat and copy paste ayah punya cakap masa aku baru dapat lesen dulu,

"Macam mana JPJ boleh kasi lulus memandu macam ni, kalau ayah jadi JPJ tu ayah suruh ulang sampai 5 kali"

Dan guwa copy pastekan ayat Encik Ayah tu kat adik guwa. Ayah guwa kalau jadi JPJ guwa rasa ramai orang depressed bila balik ambik lesen. Korang kalau nak ajar mana mana kengkawan yang nak ambik lesen tu, aku nasihatkan fikir panjang panjang ok. Fikir masa depan, fikir berapa banyak dah amalan kat dunia ni. Renung renungkan....


NOTE : Ada kawan guwa ni dia baru dapat lese kereta, dia beli pelekat P lori tampal dekat kereta. Amboi kalau dia datang nak lepak dengan guwa, dari 1 kilometer guwa dah nampak pelekat P dia tu.


TWITTER: @AIZATABD
INSTAGRAM : @SKULLSULIVAN
FACEBOOK : EIJAT ABDULLAH