APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Sunday, April 24, 2011

TANPA

PART X (cont'd)


“Siapa awak? Kenapa awak tanya siapa saya?”, kata lelaki tersebut yang memakai kaca mata hitam. 

“Maaf sekali lagi encik, encik sudah duduk di kerusi saya?”. 

“Kerusi awak? Ini tempat umum, jadi tiada siapa punya kerusi pun di sini”. 

“Tapi encik, ini kerusi yang selalu saya duduk bersama dengan kekasih saya.. Encik tak layak duduk di atas kerusi ini…!”, kata Isya sedikit marah tanpa mengetahui yang lelaki itu sebenarnya buta. 

“Maaflah cik.. Selagi kekasih saya tidak sampai di sini, saya tidak akan berganjak dari kerusi ini”, kata lelaki buta tersebut. 

“Kekasih awak? Maksud awak?”, kata Isya sedikit mengerutkan dahinya. 

“Maaflah jika cerita saya ini tiada kaitan pun dengan Cik. Dulu, setiap petang saya akan selalu ke sini berjumpa dengan kekasih saya. Di sini jugalah tempat pertama kali kami berjumpa. Saya akan selalu menemani dia di sini. Memetik gitar untuknya. Mendendangkan lagu untuknya. Saya berasa sangat bahagia. Bagi saya itulah kenangan paling indah dalam hidup saya. Tapi, kekasih saya itu mempunyai impian. Impian untuk menjadi model yang berjaya untuk mengubah hidupnya. Namun, kekurangan yang ada pada dirinya membuatkan dia terpaksa melupakan impiannya. Dia disahkan buta sewaktu umurnya 15 tahun. Cinta saya kepada dia sangat utuh. Saya mengambil keputusan untuk mendermakan mata saya kepadanya supaya dia boleh melihat dan mencapai impiannya. Sekarang, dia telah menjadi model yang paling berjaya. Saya sentiasa mendengar perkembangannya. Saya sangat-sangat berbangga dengan dia. Namun, saya menyatakan kepada dia bahawa saya telah meninggal dunia. Saya tak nak menjadi beban kepada dia sewaktu dia ingin mengecapi cita-cita dia. Saya tidak mahu dia malu dengan keadaan diri saya. Namun, saya akan sentiasa menjadi mata dia untuk melihat sinar di hadapan menjalani liku-liku hidupnya dengan tabah. Setiap hari saya menunggu kehadirannya di sini. Mengenangkan kembali kisah kami. Maaflah cik sebab cik terpaksa mendengar kisah silam saya. Tapi cik, cinta saya kepada dia tidak pernah akan pudar walau sedikitpun meski dia akan menemui cinta barunya. Bagi saya dialah segala-galanya. Jika cik mempunyai cinta, hargailah cinta sebab ia boleh menjadi bahagia mahupun derita. Maaf cik, saya pergi dulu”, kata lelaki tersebut lalu mengambil tongkatnya untuk berlalu pergi.   

“Maafkan Isya…. Eijat.." 

bersambung.....

No comments:

Post a Comment