APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Thursday, May 12, 2011

INILAH CINTA

PART VI (cont'd)


Nasib memihak Danni kerana makanan yang mereka pesan sampai tepat pada waktunya sebelum Danni sempat memhabiskan kata-katanya. 

“Ha, da sampai pun makanan. Jom makan. Aku dah lapar”, kata Danni cuba mengelak menjawab soalan Dania. 

Namun terpancar ketidakpuasan pada mimik mukanya dan cuba untuk membongkar apa yang Danni sorokkan.  

“Maaf Nia. Memang ada benda yang aku sorokkan dari kau. Bukan aku sorokkan dari kau saja, dari family aku, Farra, kawan-kawan aku, semua aku tak beritahu. Cukuplah aku seorang sahaja yang tahu”, kata Danni berbisik dalam hati.

*                      *                      *

“Terima kasih Danni. Aku happy sangat today keluar dengan kau. Aku harap kita akan selalu keluar macam ni lagi ye”, kata Dania seraya tersengih. 

“Iyalah Tuan Puteri, Putera raja pun akan muflis jika keluar dengan kau. Rumah dekat sejengkal pun nak juga suruh aku hantar depan rumah”, kata Danni tersenyum ke arah Dania. 

“Cis, tak guna kau!”, kata Dania lantas mencubit Danni. “Oklah Danni, aku nak masuk dan mandi. Kau tu pergi parking kereta and masuk mandi. Badan tu dah bau ikan pekasam dah”, kata Dania ketawa kecil. 

“Ikan-ikan pekasam pun sudi gak kau keluar dengan aku kan”, kata Danni menyindir. 

“See, merajuk ? Ish, dah.. dah ye budak busuk. Oklah, aku masuk dulu”, kata Dania lantas berjalan menuju ke pagar rumah. Danni hanya memerhati setiap gerak-gerinya menuju ke pagar.  

“Jika waktu boleh dihentikan, ingin selalu aku bersama kau, Nia”, kata Danni berbisik di dalam hati. 

“Danni, lupa ! terima kasih ya”, ucap Dania seraya melambai-lambai tangan kearah Danni. 

Lalu Danni menuju masuk ke pintu pagar rumahnya. Setelah mandi, Danni baring seketika sementara menunggu Dania menunggunya di balkoni rumah mereka. Balkoni bilik Danni berhadapan dengan balkoni bilik milik Dania. Menjadi rutin seharian Danni sebelum tidur, dia akan memetik gitar sambil mendendangkan lagu yang diminta oleh Dania. Mereka akan bersama-sama duduk di balkoni rumah masing-masing sambil menikmati alunan lagu yang Danni nyanyikan. Sementara menunggu, sempat Danni mengelamun seketika. Filem ‘When In Rome’ yang mereka tonton bersama tadi benar-benar indah dan akan dia pahatkan di dalam hatinya supaya ia akan sentiasa dia ingat. Esok Dania akan ke Amerika untuk menguruskan hal pengajiannya di sana. Walaupun Danni tak berapa menyokongnya tapi Danni tahu itu impian dia sejak kecil. Danni merelakan sahaja tapi Dania berjanji akan pulang sebelum tibanya hari lahir Danni. Tiba-tiba lamunan Danni terhenti tatkala sayup mendengar suara..."

bersambung…

No comments:

Post a Comment