APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Tuesday, May 17, 2011

INILAH CINTA

PART IX (cont'd)


"...dia akan menjadikan sambutan hari lahir Danni ialah sambutan hari lahir yang paling manis sekali. Hati Danni tidak sabar-sabar menanti detik tibanya hari lahirnya. Ingin sahaja Danni cepatkan waktu agar hari yang dia tunggu akan tiba. 

“Danni.. Danni.. Farra datang nie. Mari turun”. Laungan Puan Hasnidah menyedarkan Danni dari lamunan. “Ye..ye.. sekejap”, kata Danni lantas menyisir rambutnya kemas lalu turun bertemu Farra. 

“You, dah lama kita couple. Family I pun dah tanya tentang hubungan kita. Bila kita nak ke hubungan yang lebih serius?”, soal Farra sedikit mengelirukan Danni. 

“Maksud you, kahwin?”, soal Danni kembali. 

“Bukan maksud I kahwin. Kita bertunang dulu baru kita bincang pasal kahwin”, kata Farra tenang. 

“Errr.. nanti lah you.. I tak fikir lagi”, kata Danni cuba mengelak. 

“You ni.. bila I cakap about ni you macam nak mengelak je. You ni kenapa? I bukan tak nak faham you tapi dah lama kan kita macam ni. So apa you nak tunggu lagi”, kata Farra serius. 

Danni jadi tak keruan memikirkan apa alasan yang nak diberi. Sedang Danni berfikir, kepalanya kembali sakit, pandangannya jadi kabur. Dunianya seakan-akan berputar. Danni mengeluh kesakitan. Terdengar sayup suara Farra memanggil namanya dan memanggil nama parents Danni. Tiba-tiba dunia Danni gelap. 

Apabila sedar, Danni melihat dirinya berada dalam persalinan hospital. Melihat kepada keadaan sekeliling, sah Danni berada di hospital. Mama, papa, Farra dan keluarganya berada di sisi Danni, mereka tersenyum gembira tetapi dalam senyuman itu tersirat kesedihan yang tidak dapat dibendung. Danni cuba mencari seseorang tetapi tidak dia jumpai. Danni hampir terlupa bahawa Dania sudah bertolak ke Amerika. Danni cuba untuk bangun tetapi dihalang oleh Datuk Kamal. 

“Danni, Danni berehat dulu ye. Mama dengan Papa nak jumpa doktor. Farra temankan Dani ye”, kata Datin Hasnidah dalam nada sedih. 

“Ma.. Dani nak minta tolong Ma..”, kata Danni tersekat-sekat. 

“Apa Danni?”, soal Datin Hasnidah. 

“Ma, tolong ma, jangan beritahu Dania tentang benda ni. Biar Danni yang akan beritahu Dania sendiri ma. Tolong ma. Ni je permintaan Danni dari mama dengan papa”, kata Danni sedikit tersekat-sekat. 

“Baiklah sayang. Mama akan rahsiakan dari pengetahuan dia. Tak apalah Danni, Danni berehat dulu ye. Mama nak keluar sekejap”, kata Datin Hasnidah lalu beredar. 

Kelihatan air mata Datin Hasnidah mengalir dan kesedihan di wajah Datuk Kamal. Danni hanya mampu memandang mereka sehingga mereka hilang dari pandangan. Tekak Danni terasa haus. 

“You nak air?”, soal Farra mengerti kemahuan Danni. 

“Boleh juga”, jawab Danni ringkas. 

“You tunggu sini ye. I pergi beli air kat bawah”, kata Farra lembut lalu berlalu pergi. 

Tiba-tiba...."

bersambung.....

No comments:

Post a Comment