APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Wednesday, October 19, 2011

disebalik mimpi

ASSALAMUALAIKUM

pada mulanya , aku fikir ini mimpi biasa sebab selalu bila tidur aku jarang bermimpi . then mulanya aku nak ceritakan semalam tapi aku biarkan dulu sampailah aku terfikir , kali ni dah masuk 3 kali aku bermimpi macam aneh . aku pun tak tahu kenapa and apa rahsia disebalik mimpi tu . mungkin ada mesej dan mungkin hanya mainan tidur macam orang selalu cakap . tapi mimpi ni buat aku berpeluh bila aku bangun dari tidur , buat aku rasa seakan akan aku berada di situ . melihat orang sana sini tapi aku , hanya melihat sahaja tanpa dapat menolong mereka . kenapa ? apa yang aku mimpikan . ya , aku mimpikan aku berada di tempat 3 bencana alam yang besar . mulanya aku rasa mungkin ini mainan tidur tapi kenapa aku mimpi berada di tempat bencana alam 3 kali ? so , aku akan ceritakan apa yang aku nampak and berlaku dalam mimpi aku .


TSUNAMI


PERTAMA , aku mimpi yang aku berada di mana tempat tsunami . aku berada di tempat kejadian tetapi tsunami tidak melanda pada aku . aku lihat sekeliling semua orang bertempiaran lari sebab tsunami yang besar datang mengejar semua yang ada di persisiran pantai . aku hanya dapat melihat mereka tetapi aku tiada untuk menolong mereka . aku lihat mereka ditelan satu persatu oleh ombak tersebut . tak kira di mana mereka berada . aku jadi terpinga pinga , aku mahu lari juga tetapi ombak itu tidak kena pada aku . aku lihat mereka tersadai sana sini . ombak yang besar cukup buat aku takut dan gerun . bila aku tersedar dari tidur , aku berpeluh , aku haus . aku mengucap . aku tak tahu apa mesej yang ingin disampaikan melalui kejadian tersebut . aku terdiam memandang sekeliling .


PUSAT GRAVITI BUMI


KEDUA , aku bermimpi yang manusia semua disedut masuk ke dalam pusaran graviti bumi . ceritanya , sewaktu aku sedang bermain di pantai , aku lihat air berpusar di tengah tengah . aku lihat semua orang berlumba lumba berlari ke darat . ada yang berjaya ada yang tidak sebab pusaran itu menarik mereka , menyedut mereka ke dalamnya . tiba tiba aku rasa badan aku melayang , melayang betul betul di atas pusaran tersebut , aku lihat lubang pusaran yang dalam , aku lihat manusia yang disedut jatuh satu persatu ke dalamnya , aku jadi kasihan . aku mahu menolong tapi tidak boleh . aku hanya memandang mereka . semua mereka disedut dan jatuh dalam pusaran . aku jadi bingung dari mana pusaran itu muncul . pusaran yang sangat besar sehingga boleh memuatkan jutaan orang sekali masuk ke dalamnya . pusaran yang mengerikan . semakin lama pandangan aku kabur dan aku terjaga dari mimpi . aku berpeluh juga . aku basuh muka . aku mengucap . aku bingung kenapa aku mempunyai dua mimpi yang seakan sama iaitu bencana alam yang besar .


RIBUT SALJI


KETIGA , mimpi aku berada di tempat kejadian bencana teruk iaitu ribut salji . saat aku menaiki kereta , aku lihat sekeliling aku bangunan yang indah , tiba tiba aku lihat pada belah kiri aku , bangunan semuanya diselaputi oleh salji , tiada seorang pun manusia yang berada di bumi , aku lihat jalan yang aku lalui semuanya ditutupi oleh salji , tiada lagi bangunan dan manusia di sekeliling aku , aku hanya melihat ribut salji di serata tempat , badan aku terasa sangat sejuk sehinggakan berasa di sum sum tulang aku . timbunan salji yang besar ditambah dengan ribut salji yang kuat menakutkan aku , aku takut , sejuk , letih dan tiba tiba pandangan aku kabur melihat sekeliling yang hanya penuh dengan salji yang dahsyat dan aku tersedar daripada mimpi . aku letih ditambah dengan sejuk dan berpeluh . 


bila aku fikirkan tentang mimpi tadi , aku jadi hairan , aku terfikir yang sudah tiga kali aku bermimpi yang aku berada di 3 tempat kejadian bencana alam yang dahsyat . aku bingung apakah mesej disebalik mimpi itu . mungkin ia menjadi pengajaran kepada aku untuk sentiasa beringat yang jangan terlalu leka dengan dunia . mungkin juga mengigatkan aku yang sudah alpa . mungkin juga untuk aku kongsikan kepada semua . ia menjadikan pengajaran kepada aku supaya sentiasa beringat yang malang tidak kita duga , ajal berada di mana mana tidak menunggu kita dan mengingatkan kita supaya bersedia . dosa yang kecil mungkin akan menjadi dosa yang besar jika kita mengulanginya . hanya Allah yang Maha Besar tahu apa yang Dia lakukan . kita sebagai hamba sentiasalah beringat untuk kesenangan kita di hari muka , InsyaAllah .


NOTE : sentiasalah beringat , ajal tidak menunggu kita .


2 comments:

  1. ALLAH S.W.T :
    Al-Ustaz Abu Sa'id berkata: "Sesiapa yang melihat seolah-olah dia berdiri di hadapan Allah
    S.W.T. dan Allah memandang kepadanya, maka mimpi itu merupakan mimpi rahmat jika
    yang bermimpi itu orang salih. Tetapi kalau yang bermimpi itu bukan orang salih, maka itu
    merupakan peringatan."

    saya ada download tafsiran mmpi mngikut islam (al-quran dan as sunnah) i do search about your dream tu.. mybe btul apa yg u ckp... mybe peringatan dr - Nya . :)

    seram gak mmpi gtu kan?

    ReplyDelete
  2. MISS KINAH ,
    betul .
    saya sokong .

    ReplyDelete