APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Saturday, March 17, 2012

jika hanya RM5 ?

ASSALAMUALAIKUM

yo yo yo whats up whats up *sambil poyo poyo ala ala hip hop . ok buang tebiat . kembali di laman blog . eh nak buat apa ? rasa rasa nak aku letak hashtag dalam twitter yang orang dok buat sekarang ni ke ? #SoalanBangang . ok tak payah sebab mencacat celakan dengan mencarut tu . back tu tujuan asal . tengok tajuk entry macam sadis je kan dengan RM5 tu ? and before tu nak tanya ada siapa tak tahu ke RM5 tu apa ? where are you come from ? tapi tak apalah , mana tahu kan dia reader from italy ke , singapore ke , jakarta ke , ewah bukan main berangan reader sampai sana , so aku pergi google jap cari gambar duit RM5 . sat naaa ! tunggu lima minit .

5 Minit kemudian. . . .

ada orang lurus bendul ke tunggu sampai lima minit baru baca sambungan entry ni ? kalau ada memang minta kena lempang . okay lepas aku dah dapat ni aku tunjukkan . make sure siapa yang tak tahu tu , boleh simpan gambar ni and tatap elok elok . kenapa today aku cerita pasal duit RM5 pulak ni ? actually aku cerita sebab tadi duit RM5 aku hilang and aku dapat entry ni . kira kira macam bunyi dia apa yang aku nak buat kalau aku hanya ada RM5 je dalam tangan . and dah dah , aku tak suruh korang yang fikir sebab aku yang nak cakap apa yang aku nak buat kalau aku RM5 . ok best doh kalau ada duit RM5 , rasa macam boleh hidup setahun *mata pandang bawah , kaki di bahu



#01 Sedekah
first thing yang aku nak buat is sedekah , aku akan tukar duit tu kepada pecahan semua seringgit tak kiralah jauh manapun kan aku nak kena pergi semata mata nak cari duit pecah . then bila dah dapat aku akan pergi ke lima surau and aku akan masukkan setiap seringgit dalam tabung surau tu . eh ini bukan nak menunjuk ke apa , tapi sebab dah nama cerita pun kalau kan , so tak salah kalau ada impian macam ni . macam korang impikan nak jumpa maya karin ombak rindu kalau ada RM5 kan ? kau hado ?

#02 Pergi makan McD
siapa kata RM5 tak boleh nak pergi makan McD ? boleh apa . just ambil air dengan french fries je . habis cerita . ayat macam nak makan big mag je kan ? macam nak minta kena baling dengan pampers size dewasa kan . tak pelik apa kalau ada someone yang macam tu . kata air pun boleh refill kan . so pandai pandailah especially gadis gadis yang ada handbag tu kan , tujuan beg tu design besar besar sebab nak masukkan botol air besar dalam tu , pergi refill coke bawa sekali botol tu . next time datang bawa botol berisi air tu . dah jimat kat air . baki boleh beli choki choki kan ?

#03 Beli Ice Cream
eh kenapa tujuan utama aku and benda paling penting dalam hidup aku , aku letakkan number 3 *buat muka shin chan . yehh yehh ice cream yang paling utama . aku nak beli paddle pop 3 batang , ada baki aku masuk tabung lepastu aku kumpul dia jadi RM5 balik , then belanja , then baki masuk tabung and begitulah kitaran hidup aku sehingga aku mati . ya , arwah sangat rajin menabung ! oi , siapa yang sebut perkataan tadi ? nak kena tembak ? *sambil angkat angkat sebelah kening macam ziana zain .

#04 Pergi beli tiket Konsert Adele
siapa kata dengan hanya RM5 aku tak boleh nak pergi konsert Adele ? okay ceritanya macam ini *sambil tekun menghadap kaca lappy . aku akan gunakan RM5 tu sebagai tambang aku mencari kerja , bila dah dapat kerja tu barulah aku beli tiket guna duit gaji . apa ni apa ni apa ni ? *kena baling botol and kertas sampah sambil di-boo oleh reader . alaaaa sama juga , at least aku guna juga duit RM5 kan ? so mana ada aku main tipu . kau hado ? *sambil kutip sampah and baling semula kat reader .

#05 Beli Topup
okay sebelum nak cerita ni nak ketawa dulu lepastu aku nak cakap kat korang diam diam tau jangan bagitahu gadis aku apa yang aku nak cakap ni . okayy syttt rahsia kita sama sama . nanti aku bagi sorang satu gula pasir , sebutir je dapat . okay okay jom dengar *sambil perlahan menaip keyboard lappy . nanti ada RM5 aku nak beli topup then aku nak call Yuna . sebab nak cakap lama lama dengan dia . apa korang cakap ? berangan kau kata ?! aku nak call Yuna lama lama then bila dah habis on the phone , baki dia mesti tinggal RM0.26 kan , so masa tu baru aku call Fatin . eh alamak ! dia dah baca lahhhhh ! eh awak awak takk , Yuna tu kawan saya , nama betul dia , Muhammad Alyunahdi *cari alasan !

(cakap slow : inilah Yuna)


#06 Nak beli Komik Naruto
eh even aku dah tua bangka ni kan , eh typo pulak , even umur aku dah berusia ni kan , aku still minat lagi cartoon anime naruto yang menjadi kegilaan remaja zaman dahulu . tapi sekarang aku still minat lagi . again , kau hado ? aku tengok komik dia baru RM4.80 je so aku siap ada baki lagi 20 sen . then macam biasa baki aku masuk tabung lepastu aku kumpul dia jadi RM5 balik , then belanja , then baki masuk tabung and begitulah kitaran hidup aku sehingga aku mati . ya , arwah sangat rajin menabung ! oi , siapa yang sebut perkataan tadi ? *sambil berdiri cekak pinggang pegang sudip #tujuan sudip ?


okay dalam banyak banyak list dalam kepala aku , ini sahaja yang aku nak buat sebab macam kau tahu kan , RM5 ni bukan banyak tapi sangat bermakna . kenapa bermakna ? time time poket sempit haa barulah bermakna kan . kalau tak , RM5 ni nampak macam 50 sen je ye . nak nak kalau masa tu hari raya , kau buat beli mercun topup mercun topup then activekan BIS then update status facebook via BerryHitam . kau hado ? okay kenapa dengan aku entah dah jadi habit cakap kau hado ? and hargai lah duit tu even RM5 pun sebab one day nanti kita akan memerlukan dia . mana tahu nanti ada konsert besar Yuna ke kan , so macam biasa aku akan kumpul duit nak pergi tengok konsert Yuna ! kumpul mulai sekarang , then beli makanan baki aku masuk tabung lepastu aku kumpul dia jadi RM5 balik , then belanja , then baki masuk tabung and begitulah kitaran hidup aku sehingga aku mati . ya , arwah sangat rajin menabung ! haha have a nice saturday night guys , peace ! :)



NOTE : boleh makan kenny rogers tak dengan RM5 ?


No comments:

Post a Comment