APA YANG KAU MILIKI SEKARANG TAK AKAN PERNAH KEKAL. SEMUA TU PINJAMAN DARIPADA ALLAH, SEMENTARA. WALAU SEMENTARA, IA MAMPU BUAT KAU RASA APA TU BAHAGIA. DERITA TU AKAN ADA, CUMA TAK AKAN LAMA. SEBAB TU ALLAH JADIKAN KAU MANUSIA, UNTUK KAU MENEROKA APA YANG DIA CIPTA

Sunday, February 25, 2018

Trip to Thailand : Bangkok Day 1

ASSALAMUALAIKUM

I'm back! After a very very very super very long time aku tak menaip dekat blog ni. Rasa macam wah bukan main rajin kalini nak menaip. Memandangkan aku ada travel to Bangkok last December (weh update Vietnam ko sabajap aku ingat ingat lupa) so aku rasa macam belum terlambat je untuk aku update blog aku? Or kalau dah lambat pun kau bantaikan jelah baca eh. Banyak ilmu bermanfaat yang kau boleh dapat dalam ni. Beriya kan? Actually aku plan sebenarnya nak update about trip aku ke Vietnam dulu tapi dah setengah tahun pergi so aku dah lupa mana tempat aku pergi apa semua. Dah gegar gegar kepala pun belum boleh ingat lagi. So lepasni dah habis update trip ke Bangkok aku update itu pun kalau ingat (menipu kuat ek aku ni?).


Bangkok, December 28, 2017

Today is the day! (acah acah macam throwback la masa hari baru nak pergi tu). This time trip aku berdua je dengan Naqiuddin. We chose to go to Thailand sebab masing masing rasa macam nak budget trip sikit and nak explore Thailand. Tengok macam semua orang happy je pergi sana, so apa kata try pula pergi sana explore negara orang. Kitaorang punya trip 7 hari, daripada 28 December 2017 sampailah 3 Januari 2018. Bukan main travel sampai tahun depan kan. Kitaorang booking flight ticket pun dah lama dah dalam 2 3 bulan sebelum pergi. Total untuk seorang ticket flight dalam RM700 for Malaysia Airlines. Ada yang kata mahal tapi memang ye pun sebenarnya tapi itu je tarikh yang kitaorang free. Nak buat macam mana nak tak nak beli the settle tak payah pening kepala fikir tarikh dah. Mesti ada yang terfikir dah tahu mahal kenapa ambil MAS kan? Tapi actually bila dah include dengan luggage, MAS yang paling murah nak compare dengan airlines lain.

Actually flight we guys pukul 3 petang. Memang masa tu fikir juga jangan ada delay ke apa sebab tak suka nak delay ni nanti semua plan tergendala and jadi macam tak best. Sampai sana dah pukul 5, nanti nak settlekan simcard, train card, cari hotel apa semua dah makan masa. So sebelum bertolak tu dah berdoa supaya tak ada ribut taufan ke supaya flight tak delay sebab nampak macam hujan nak turun tanpa mengira hari esok. Sampai airport masing masing dah lapar sebenarnya tapi makan benda ringan je sebab nanti dalam flight ada meal lagi. Siapa pula nak menghabiskan pula dalam tu. Dahlah travel time 2 hours je, tak sempat nak lapar balik nanti tahu tahu dah sampai. So better berlapar je dari sebelum naik flight.

Alhamdulillah, after dah checked in luggage apa semua, settle ke boarding area, flight pun sampai on time. Masa tu mood nak travel tu dah sampai dah. Tak fikir dah masalah dunia dah masa ni. Fikir nak travel tenangkan diri. Even realitinya duit akan mengalir macam air bila travel. Ok.


Typical bila travel, gambar sayap kapal terbang di udara wajib ambil 


Harini kita jadi vegetarian pulalah ok (even ada terselit ayam dekat situ)


Memandangkan aku ada perangai yang tak boleh tidur dalam flight, (perangai ke ek kita panggil? ke habit? ke hobi? lantaklah apa term dia pun), so aku just tengok movie je dekat dalam tu. Entah aku kalau travel 7 8 jam dalam flight tak tidur pun tak apa. Lepastu bila dah sampai tempat nak pergi tu mulalah mengantuk bagai nak rak sampai dekat tangga pun aku boleh tidur. Dalam pada masa aku tengah tengok movie tu, ada pula budak yang comel and peramah dekat seat depan. So perjalanan aku yang aku rasa 2 jam dah cukup lama ni jadi macam 20 minit je sebabkan berborak and main dengan budak depan ni. Comel rasa nak campak keluar flight. 




Lepas lama menanti even bukan lama nau pun, sampailah kitaorang dekat Suvarnabhumi International Airport, Bangkok. Actually masa sampai tu terpinga pinga jugalah sebab design airport dia buat kau rasa macam tak tentu arah. Last last tengok signboard dengan ikut je kemana orang pergi. Sampailah ke imegresen. Yang paling tak best sini, imegresen dia macam lembab gila sampai aku rasa macam dah boleh bentang tilam and power nap. Itu pun belum tentu dah sampai giliran aku.  After settle dengan imegresen, luggage, sampai masa nak cari sim. Memang ada yang kata ala sim tak penting. Ewah, penting gila for aku if travel sebab nak search dekat mana tempat stay apa semua, train map and all. So aku decide nak cari dekat airport je memandangkan kalau nak terus cari kat tempat lain tak tahu dekat mana kan.

So aku beli sim jenama AIS yang berharga 300baht. Korang akan dapat 2.5GB internet untuk 8 hari. Aku beli dekat arrival level, 2nd floor and gate 7. Bagi aku 2.5GB ni pun dah cukup sangat sebab aku masa hari ke 5 macam tu quota aku habis dah tapi sim and internet masih boleh guna. Nak tengok Instagram, upload gambar, tweet or tengok instastory pun masih boleh. Kalau dekat Malaysia habis quota ibarat korang dah boleh campak je handphone korang sebab semua benda tak boleh tengok. After dah settle dengan sim, sampai masa untuk cari train ke tempat kitaorang. 

Hotel aku sebenarnya dekat bearing area, so aku kena ambil Skytrain untuk ke tempat tu. Tapi meh aku ajar macam mana korang daripada airport nak ke Skytrain sebab daripada situ boleh access mana mana tempat yang korang nak pergi sebab dia under one way je. So first thing korang ikut je signboard korang macam mana nak ke MRT sebab aku tak ambil gambar and tak boleh nak explain satu satu. Korang bila dah jumpa tu, korang kena beli token untuk ke station Phaya Thai sebab dekat situ baru boleh beli Rabbit Card yang mana korang akan gunakan untuk every access naik Skytrain. Bila dah jumpa tu, apa kau perlu buat, naik train and stop dekat train station Phaya Thai. Aku beli Rabbit Card dengan harga 200baht dalam tu ada 100baht. Then aku siap reload awal awal 200baht and total aku ada 300baht. Faham? Tapi masalahnya card aku tercicir masa tu and aku kena beli lagi card tu and reload. Rasa bangang jugalah tapi sabar kan baru first day. Aku rasa akulah manusia paling penyabar dekat dunia masa tu.

Memandangkan aku punya hotel dekat area bearing, so aku naik dekat Phaya Thai then stop dekat Bearing. 16 station jugalah kena tempuh dengan bawa luggage bagai. Rasa macam bawa satu almari dah ni sebab luggage bawa, backpack pun bawa juga. Bila dah sampai dekat Bearing Station tu, kitaorang pun waze la acah acah macam nak jalan kaki la. Tengok situ macam ala tak ada masalah 2.4KM je pun jalan kaki borak borak then sampai. Tapi masalahnya luggage punya berat. Baru heret 500 meter dua dua dah giveup and request Uber. Ha tulah berlagak lagi konon boleh berjalan. Masalah pula hotel ni dia macam dalam lorong lorong puaka yang mana kalau kau jalan lepastu boleh lenyap daripada dunia nyata siap boleh jumpa Mak Lampir aku rasa. Mula mula cuak jugalah fikir hotel ni wujud ke tak sebenarnya. Sampai orang Uber tu pun cuak cuak juga. Then tiba tiba dari jauh dah nampak terpacul dia punya signboard and bangunan. Sampai sampai hotel dia memang cantik gila!

Dari Bearing Station nak ke hotel aku ni harga dia naik uber 40 baht je. So oklah daripada nak jalan kaki heret. Lagipun baru sampai and tak biasa dengan tempat tu kan. Agak bahaya jugalah if jalan. Dalam kepala fikir nak check in, nak lompat atas katil then baru mandi. Sebab whole day kan tak mandi mandi. Masalahnya haritu aku ada snap tau gambar hotel aku tapi aku tak tahu dah tercampak mana, yang ada ha ini je gambar. Lepas check in macam biasalah jadi jakun nak kena round round satu bilik dulu baru kita boleh lompat atas katil. Plus Puan Ibu punya whatsapp pun dah berduyun duyun masuk sebab tanya mana aku punya update sebab aku baru beli sim, memang tak sempat nak bagi gambar apa semua sebab sibuk heret bag je.


Kasut busuk aku pun nak kena letak atas meja ye


Lepas dah mandi apa semua tu kitaorang keluar balik (masih rajin mashaAllah) sebab kalau ikutkan itinerary aku tu malam ni pergi night market. Tapi puaka punya Uber daripada station dia tak nak ambil kitaorang sebab dah lama tunggu. Kalau cancel aku kena bayar tapi punya lama sangat sampai aku terpaksa cancelkan. Samalah yang tak nak pickup la, salah location dia datang la. Last last giveup and balik hotel je sebab tengok macam dah lewat and esoknya nak keluar awal pagi. Baik balik rest je bagus.


Ini je hasil gambar yang aku dapat malam ni. Rasa macam travel dekat Melaka je


Haa nak update yang fun fun sikit korang kenalah tunggu next update aku, sebabnya aku tengah bahagi bahagikan masa satu gambar Day 2 and all sebab semua dah bercampur yang dalam phone, dalam camera. Pening jadinya. So, yang plan nak ke Bangkok then nak follow up dengan update aku, tunggu jelah ok sebab kadang kadang berkurun juga sebenarnya aku nak update blog ni. Busy la rasa macam bila buka terus tak ada idea. Sabar okay?


NOTE: honestly, aku suka gila dengan Bangkok. Will come again next time for sure.


TWITTER: @AizatAbd
INSTAGRAM: @skullsulivan
FACEBOOK: Aizat Abd



4 comments:

  1. Akan tunggu! Sebab nak gerak bangkok nanti, so boleh jadikan ur blog as rujukan :)

    ReplyDelete
  2. hehehehe
    teringat pengalaman pergi Bangkok dulu

    ReplyDelete
  3. Nak pergi hatyai this week rasa macam nak buat blog macam ni, so that korang bole guna kalau nak pergi hatyai.

    ReplyDelete
  4. anyone ada plan nk pergi bangkok 9/5/18? boleh join sy dgn bff :)

    ReplyDelete